شاید در ذهن خیلی از افراد این باور جا افتاده باشد که گارانتی لوازم خانگی و یا هر وسیله الکترونیکی ای صرفا یک اسم است و هیچ وقت به حقیقت نمی پیوندد. شاید بتوان این مسئله را از عدم وجود اطلاعات کافی ریشه یابی کرد. شاید بیشتر ما اصلا نمی دانیم که باید چه چیزهایی را در گارانتی وسایل خود ورد بررسی قرار دهیم تا بعدها در صورت لزوم به صورت قانونی از خدمات آنها استفاده نماییم. به همین دلیل در این مطلب تصمیم داریم به بررسی و شناخت همه چیز در مورد گارانتی وسایل الکترونیکی بپردازیم.
اطلاع از تفاوت بیمه و گارانتی وسایل الکترونیکی
یکی از مسائلی که امروزه جا افتاده است این است که در زمان خرید وسایل الکترونیکی گران قیمت توسط فروشگاه ها به شما پیشنهادی مبنی بر دریافت بیمه نامه داده می شود. در اینجا باید به این مسئله اشاره کنیم که بیمه هیچ گونه ارتباطی با گارانتی ندارد و این دو کاملا دو چیز متفاوت و مجزایی هستند. باید گفت که گارانتی ضمانتی برای تعمیر خرابی هایی در وسایل الکترونیکی است که بدون دخالت شما و به صورت خود به خود اتفاق افتاده اند.
این یعنی زمانی می توانید از گارانتی وسایل الکترونیکی استفاده کنید که به صورت تعمدی و یا با سهل انگاری مشکلی در دستگاه به وجود نیاورده باشید. بیمه دقیقا نقطه مقابل این مسئله قرار می گیرد. به طور کلی بیمه خرابی هایی را تحت پوشش قرار می دهد که گارانتی در آنها کمکی به شما نخواهد کرد. بنابراین بهتر است که در زمان خرید وسایل الکترونیکی به دنبال گارانتی و بیمه نامه به طور همزمان باشید.
شرکت ضمانت دهنده
باید این را گفت که کیفیت ارائه خدمات کاملا به گارانتی محصول مورد نظرتان بستگی دارد. شما می توانید حتی با یک پرس و جوی خیلی ساده شرکت گارانتی کننده معتبر و بهتر را پیدا و انتخاب نمایید. احتمالا در این حالت باید هزینه بیشتری پرداخت کنید ولی در نهایت به نفعتان خواهد بود. می توان گفت که معیارهای یک گارانتی خوب سرعت تعمیر، پوشش قطعات تحت ضمانت، برخورد با مشتری، تعداد دفاتر ارائه خدمات و… است.
مسئله مهمی که در راستای گارانتی وسایل الکترونیکی باید در نظر داشته باشید این است که گارانتی نتعلق به شرکت تولید کننده محصول است یا یکی از شرکت های فرعی؟ توصیه ما این است که به سراغ گارانتی هایی بروید که مربوط به شرکت اصلی تولید کننده محصول الکترونیکی باشد تا خیالتان راحت تر شود.
شرایط گارانتی وسایل الکترونیکی
وقتی به محتویات بسته گارانتی وسایل الکترونیکی خود نگاه کنید خواهید دید که معمولا دو مورد در آن نوشته می شود که یکی از آنها فهرست تعهدات و قطعاتی بوده که شرکت گارانتی کننده خرابی آنها را ضمانت می کند و دیگری هم فهرستی خارج از تعهدات گارانتی کننده خارج است. یادتان باشد که ارزان قیمت تر بودن برخی از گارانتی ها رابطه مستقیمی با تعهدات کم و ناچیزشان است.
در این میان باید به مدت زمان گارانتی وسایل الکترونیکی نیز توجه لازم را داشته باشید. معمولا این مدت زمان با توجه به شرکتی که مسئولیت آن را بر عهده می گیرد چیزی بین یک تا دو سال خواهد بود. توصیه ما این است که به سراغ گارانتی هایی طولانی مدت تر بروید، به خصوص اگر وسیله الکترونیکی دست دومی را خریداری کرده اید.
گارانتی تقلبی وسایل الکترونیکی
یکی از اساسی ترین و البته رایج ترین مسائل در رابطه با گارانتی وسایل الکترونیکی ، تقلبی بودن آنها است. به طور کلی می توان گفت که نمونه های تقلبی کارت های ضمانت با کارت های اصلی شباهت بسیار زیادی دارند که باعث می شود کسی از تفاوت آنها باخبر نشود. بنابراین تنها راهی که برای جلوگیری از تقلبی بودن کارت ضمانت می توان انجام داد آن است که شمار سریال گارانتی را از شرکت گارانتی کننده استعلام نمایید. امروزه شرکت های گارانتی و ضمانت کننده معمولا از یکی از سه روش اینترنتی، تلفنی و پیامکی را برای این استعلام پیش روی افراد قرار می دهند.
در مطالب بعدی شما را با قیمت روز سایر لوازم و وسایل منزل آشنا خواهیم کرد، پس برای اطلاع از به روزترین ایده های طراحی و دکوراسیون داخلی چشم از ایزان اپارتمانبر ندارید!
در تحریریه وبسایت ihome.ir