در این مطلب ترمیم موکت آسیب دیده را به شما آموزش می دهیم و خواهیم گفت که چگونه آن را با یک موکت سالم وصله کنید تا مثل روز اول نو شود.

 

تعمیرات منزل: همانطور که در اتاق نشسته و مشغول نقاشی رنگ روغن و استفاده از هنر ذاتی خودتان هستید، ناگهان متوجه آنچه زیر پایتان رخ داده است می شوید. یک تکه از رنگ روی پالت نقاشی تان به سمت پایین چکیده و روی موکت زیبای خانه تان ریخته است. می دانیم چه حالی دارید و کمی شوکه شده اید. استرس نداشته باشید! همیشه راه حلی برای از بین بردن و پوشاندن خرابکاری در خانه وجود دارد! چیزی که در این لحظه در ذهن شما مدام تکرار می شود این است که چگونه موکت آسیب دیده خود را وصله کنم؟ ما در این مطلب از ایران اپارتمان به شما آموزش می دهیم که چگونه یک بخش از موکت آسیب دیده خود را تعمیر کرده و آن را با یک موکت سالم وصله کنید که آب از آب تکان نخورد. مراحل ترمیم موکت آسیب دیده را یک به یک دنبال کنید و همه آنچه پیش آمده است را تا انتهای مطلب فراموش کنید.

ترمیم موکت آسیب دیده

ابزار مورد نیاز برای ترمیم موکت آسیب دیده:

  • کاتر موکت بری
  • قیچی
  • درب فلزی
  • چسب یک دو سه (چسب اسپری و سریع)

هر زمان که موکت شما کثیف شده باشد یا لکه ای به آن وارد شود، سراغ پاک کننده ها می روید. در برخی مواقع لکه ها قوی تر از پاک کننده ها هستند و موفق نمی شوید آنها را از بین ببرید. جدا از استفاده از مواد پاک کننده، آسیبی که به ساختار و بافت موکت وارد شود را نمی توان به سادگی درمان کرد. اگر لکه رنگ روی موکت ریخته باشد، می توانید با استفاده از یک کاتر موکت بری تیز، آن را از روی موکت جدا کند. چنانچه میزان تخریب و آسیب دیدگی کفپوش موکت شما بیشتر باشد، باید با وصله کردن و جدا کردن آن قسمت از موکت، بافت نو و سالم را جایگزین کنید.

ترمیم موکت آسیب دیده

مرحله اول: یک تکه موکت ببرید

به این پیشنهاد ما قت کنید: بهتر است همیشه در زمان خرید و نصب موکت خانه خود، تکه های باقی مانده موکت را نگه دارید. در چنین مواقعی این تکه های حتی کوچک به کارتان می آید. تکه ای از موکت سالم که ابعادش بزرگتر از قسمت آسیب دیده باشد را بردارید. اگر تکه سالم باقی مانده از زمان نصب موکت را ندارید، برای ترمیم موکت آسیب دیده می توانید آن را از فروشگاه محل خرید خود و به مقداری بسیار کمی تهیه کنید.

ترمیم موکت آسیب دیده

مرحله دوم: لکه رنگ را جدا کنید

یک درب فلزی پیدا کنید. شیشه های مربا، سس و رب اغلب دارای درب های فلزی مورد نظر هستند. البته که نوع دایره ای درب فلزی مد نظر است. این درب هم باید کمی از لکه ایجاد شده روی موکت بزرگتر باشد. درب را روی موکت سالم قرار داده و دور آن را با کاتر موکت بری، برش بزنید. حال یک تکه دایره ای از موکت سالم دارید، به موکت آسیب دیده برگردید و به اندازه درب فلزی، اطراف لکه ایجاد شده روی موکت را نیز برش بزنید.

توجه داشته باشید: اگر کاتر تیز و دستهای پر قدرتی دارید، بهتر است که موکت سالم و موکت آسیب دیده را همزمان برش بزنید تا دقیقا هم اندازه برش بخورند. در این حالت است که هر دو برش ها که مانند نر و ماده شده اند، دقیقا هم اندازه بوده و به راحتی درون هم چفت می شوند.

ترمیم موکت آسیب دیده

مرحله سوم: برش ها را با هم جا به جا کنید

از روی موکتی که روی کف خانه چسبیده است، تکه برش خورده آسیب دیده که دارای لکه رنگ است را جدا کنید. حال موکت برش خورده سالم را بردارید و آن را به جای تکه آسیب دیده قرار دهید. از چسب یک دو سه یا چسب موکت استفاده کنید و وصله را به سطح زمین بچسبانید تا در اثر حرکت و راه رفتن جدا نشود.

آنچه در این مرحله از ترمیم موکت آسیب دیده و خصوصا در زمان چسباندن موکت دارای اهمیت است و باید مورد نظر شما قرار گیرد، جهت قرارگیری وصله است. معمولا موکت ها دارای بافت و نقش هستند. وصله موکت را در جهتی روی زمین بچسبانید که با طرح و نقش کلی موکت همسو و هماهنگ باشد. زمانی که کارتان را به درستی انجام دهید کسی متوجه اتفاق افتاده نخواهد شد.

شما به ما بگویید…
به نظر شما ترمیم موکت چگونه ممکن است؟ نظر خود را با ما و سایر مخاطبان ایران اپارتمان از طریق دیدگاه های پایین همین مطلب میان بگذارید.

در مطالب بعدی آموزش های بیشتری برای تعمیرات منزل با شما در میان می گذاریم، بس برای اطلاع از به روزترین ایده های طراحی و دکوراسیون و ساده ترین روش های تعمیرات منزل  چشم از ایران اپارتمان  بر ندارید!

ترجمه شده در تحریریه وبسایت ihome.ir